čekání na výsledky

Kdy uvidím výsledky z linkbuildingu?

Otázka, kterou slyší mnoho SEO specialistů a linkbuilderů. Jaká je odpověď? Jednoduchá a přesná odpověď neexistuje. Co by rád slyšel klient? Výsledky uvidíte v řádech dnů, až týdnů. Pravda však je jiná. Vyplatí se tedy investovat do linkbuildingu? Tento článek rozebírá tuto otázku z různých hledisek a odpovídá na nejdůležitější otázky.

Investice nebo spekulace?

Kvalitní a „opatrný“ linkbuilding už v zásadě nemůže slibovat rychlé výsledky. Pokud se získávání zpětných odkazů dělá poctivě a pořádně nelze opomenout zásady vyhledávačů. Proto i s velkým rozpočtem na linkbuilding nelze tlačit na pilu. Pokud někdo slibuje opak, nejspíš i jeho praktiky budou rizikové. A výsledky stejně nebudou rychlé, spíše naopak. Přesto se najdou tací, kteří by rádi s odkazy spekulovali. Což může znamenat nákup stovek odkazů, odkazy bez přidané hodnoty pro uživatele, atd. Pokud se jedná o kvalitní linkbuilding, tak jde o investici, která je dlouhodobá a výsledky přináší postupně.

Kdo je skutečně linkbuilder?

Proč tato otázka? Protože velmi úzce souvisí i s výsledky a očekáváními. Linkbuilder není člověk, který neví nic o marketingu, o cílové skupině, produktu či službě klienta. Není to člověk co má za úkol prostě koupit xxx odkazů za měsíc. Správná definice a popis činnosti dobrého linkbuildéra je mnohem širší. Je to člověk, který se živě zajímá o činnost a produkt svého klienta. Pochopí jeho cíle a stanoví dobrou strategii. Je zodpovědný za tvorbu obsahu a výběr správných odkazových příležitostí, vybírá kam budou odkazy směřovat. Jaký formát, kdy a kde se bude publikovat. Vše kontroluje a reportuje.

Výsledky, měření, cíle.

Platit za něco co nevidím, nebo si nemůžu změřit je problematické. Jak vyřešit obchodní vztah mezi linkbuilderem a klientem? Jde o to jaké cíle se na začátku spolupráce stanoví. Je důležité aby klient pochopil, že linkbuilding přináší mimo SEO efekt také jiné pozitivní výsledky. Proto je třeba se dívat na investici do linkbuildingu více komplexněji. Linkbuilding je součást online marketingu, a tak by se na něj mělo dívat.

Měřte co se dá…

  • Google analytics

  • pozice v SERPu

  • DA – domain authority

  • ranky

  • Citation flow

  • Trust flow

Jde o to, že cílem nejsou samotné odkazy, ale to co přinášejí.

Relevantní výsledky však mohou být pro každého klienta jiné. Například u e-shopu to nakonec budou objednávky. U jiného klienta to může být pouze dílčí cíl nebo specifické požadavky.

Příklad specifických cílů v linkbuildingu:

  • návštěvnost z jiné země

  • návštěvnost určité cílové skupiny

  • návštěvnost na konkrétním zařízení

  • public relations a brandové kampaně

  • návštěvnost z konkrétní oblasti

  • osvěžení odkazového profilu

  • pozice na konkrétní klíčové slovo

  • hodnota konkrétní stránky na webu

  • konverze

  • organická návštěvnost

  • návštěvnost z odkazů

  • získání kontaktu

Přestože lze měřit dost věcí, tak ve výsledku zhodnocení práce linkbuildera je dobré brát v úvahu řadu dalších aspektů, které nemůže ovlivnit. Například aktivitu samotného klienta na jeho webu. Kvalitu jeho webu z pohledu UX. Čas, který věnuje své práci, ale odkazové příležitosti nakonec nevyjdou. Typický příklad je neschválený komentář pod článkem. 

Jak dlouho?

Výsledky z linkbuildingu se projeví nejdříve cca za 10 týdnů a pak dále zůstávají a pracují také samy o sobě. Linkbuilding je dlouhodobá a náročná činnost. Pro výsledky v plné míře díky práci linkbuildera si budete muset počkat cca za 7 až 12 měsíců. Samozřejmě návštěvnost z odkazů může být téměř okamžitá, ale ta není tak zásadní. Proč to trvá poměrně dlouho? Protože vyhledávače jsou podobné lidem. Lidé si budují důvěru delší čas, ale pozor, ztratit se dá rychle. Podobně i vyhledávače posuzují webové stránky postupně a průběžně je porovnávají s ostatními. 

Pokud se ti článek líbil, prosím sdílej ho.