vyhledávač

Linkbuilding – po čem vlastně Google touží?

Aby bylo možné pracovat se svým webem tak, aby na něj lidé chodili a tak jste dosáhli svých cílů, je nutné pochopit základní pravidla pro vyhledávání a zásady kvalitního budování zpětných odkazů v závislosti na největším vyhledávači od společnosti Google.

Po čem vlastně Google touží?

Google je firma, a jako firma chce mít zisk. Vyhledávač poskytuje službu. Jakou a pro koho? No přeci pro lidi, pro lidi, kteří jsou připojeni k internetu a již slovo vyhledávač, ukazuje co je tou službou, tedy že slouží k vyhledávání na internetu.

Aby Google lidé používali musí tuto základní službu poskytovat co nejlépe, musí vytvářet komfortní prostředí a mít co nejlepší výsledky pro své zákazníky. Pro Google je tedy důležitý uživatel a pro něj stále vyvíjí lepší a lepší algoritmus pro hodnocení všech webových stránek, ale i jiných souborů a dat na internetu, které má v databázi, aby tak výsledky a řazení těchto výsledků bylo co nejkvalitnější a nebylo něčím nebo někým ovlivněno v neprospěch uživatele.

To znamená, že pokud hledáte například „lyže“, protože si je chcete koupit, Google by vám chtěl ukázat obchody, kde si je můžete koupit. Také se, ale může stát, že vám ukáže recenze, horská střediska, také je více druhů lyží, běžkové, sjezdové, nebo by vám mohl ve výsledcích nabídnout článek o nějakém závodě na lyžích, atd.

Pokud si to zkusíte, zjistíte, že v tomto případě se Google docela trefil a na prvních příčkách, a to i přesto, že v cookies nemám uložený žádný záznam o návštěvách nějakého obchodu s lyžemi, se vyskytli především weby s prodejem lyží. Těch výsledků, je ale další miliony, takže pokud budete stránkovat dále, již narazíte na méně relevantní výsledky.

Pokud jako uživatel nebudu s výsledky spokojený, svůj vyhledávací dotaz budu zpřesňovat, například napíšu „lyže sjezdové e-shop“ a tak podobně. Pokud by však výsledky často nebyly pro relevantní a já musel své dotazy několikrát měnit, již by Google nedokázal pro mě jako uživatele udržet vysoký komfort a já bych možná odešel ke konkurenci.

Proč si to všechno chceme uvědomit? Protože my, jako provozovatelé webů, nebo e-shopů, musíme tyto zásady chápat, pak pro nás bude snadnější získat správné místo ve vyhledávačích a přivádět na svůj web ty správné lidi.

Jak dělat linkbuilding správně? 

Už jste možná na internetu zaregistrovali i články nebo videa, která až přespříliš straší webmastery, před jakýmkoliv budováním zpětných odkazů. Nebo naopak druhý extrém, kdy se setkáte s nabídkami, že do 1 měsíce budete mít první pozice ve vyhledávačích na konkrétní klíčová slova, pomocí nákupu tisíců odkazů. Ve skutečnosti je obojí špatně!

Co je správný linkbuilding? Google by si přál, aby vaše stránka, byla nabídnuta ve vyhledávání tomu uživateli, pro kterého je zrovna v ten moment nejužitečnější a nejrelevantnější. Na výsledky vyhledávání má vliv více faktorů, ale jedním z těch hlavních hodnotících faktorů, jsou zmínky o vašem webu na různých místech internetu. Co když, ale vaše stránka není v tuto chvíli tou nejlepší? Co když Google neví, že je dobrá, protože nebylo dost času a prostoru aby ji tak posoudil?

Znázornění:

Představte si, že za vámi (Google) přijde váš kamarád(uživatel) a chce po vás pomoct s výběrem řemeslníka.(web) Chce toho nejlepšího a vy na to máte týden. Jak byste to udělali ve světě bez internetu? Nemáte možnost posoudit práci každého, zaplatit mu na zkoušku nebo něco podobného.

  • První den byste si udělali seznam všech řemeslníků v okolí.(indexace) Bylo by jich sto.
  • Zbývajících šest dní byste se ptali (robot projde všechny zaindexované stránky) všech svých přátel, známých i cizích lidí, zda s někým ze seznamu řemeslníků nemají nějakou zkušenost. U každého koho by zmínili kladnou nebo i špatnou zkušenost byste si zapsali poznámku.
  • Na konci týdne byste všechna kladná hodnocení sečetli a řemeslníka s nejvíce kladnými hodnoceními byste svému kamarádovi doporučili. (výsledky vyhledávání)

nejlepší web

To je velmi zjednodušený příklad pro pochopení práce vyhledávače, jen s daleko většími daty a mnohonásobně menšího času.

Otázka: Je ten vybraný řemeslník opravdu nejlepší? To nevíme. Nemusí to tak být. Ale protože získal nejvíce kladných hodnocení od lidí v okolí, nejspíš svou práci dělá dobře a už nějakou dobu.

Může ale být i v seznamu řemeslník, který svou práci neodvádí dobře a je tedy právem hodnocený špatně.

Další případ, ale může být, že fakticky, cenově a kvalitativně lépe, by udělal tuto práci i jiný řemeslník, který je v této lokalitě nový, nebo teprve svou živnost začal provozovat. Ale bohužel pro něj, s ním lidé v okolí nemají žádné zkušenosti.

Pokud byste byli tím řemeslníkem vy (váš web), co byste udělali proto, abyste byli doporučeni jako ti nejlepší? Google bojuje proti tomu, aby linkbuilding, bylo jakési manipulování se zmínkami. V našem příkladě, by to bylo, pokud by jeden z řemeslníků podplatil několik desítek lidí, aby byli připraveni podat o něm kladné hodnocení a na základě toho by získal onu zakázku. Bylo by to etické? Určitě ne!

Jak proti tomu Google bojuje? Snaží se zjistit jestli tato hodnocení jsou reálná, zda nejde o úplatek a k tomu používá mnoho dalších algoritmů.
Daří se mu to? Ne úplně, ale stále na tom pracuje.

Co tedy dělat, pokud máme web, ale nechceme „uplácet“ a tím se znelíbit Googlu?

Vraťme se ke znázornění. Jak by mohl postupoval onen začínající řemeslník, aby to bylo etické a zároveň mohl být doporučený v případě potřeby jeho služeb?

Nejspíš by si vytiskl vizitky, vyfotil by svou práci a obcházel by vhodná místa, kde by mohl umístit své letáky, rozdával by vizitky, vysvětloval by druhým, jak si něco dokáží udělat sami, a někomu by něco udělal i zdarma.

Jak by pak lidé, na otázku koho by doporučili odpověděli nyní? I přesto, že s ním nemají letité zkušenosti by jej s čistým svědomím doporučili. Je rozhodující pouze počet doporučení? Ne. Pokud vás doporučí 20 laiků, nebo 3 zkušení profíci, je to jiné. Tak také kvalita odkazu má převahu nad počtem odkazů.

Závěr

Linkbuilding lze dělat dvěma způsoby. Buď tím špatným, který se snaží přechytračit vyhledávač a linkbuilder tedy hledá způsoby jak získat co nejvíce zmínek takovým způsobem, který vyhledávač dopustí, ale i s tím nebezpečím, že se změní algoritmus a ze dne na den web získá penalizaci.

Druhý, lepší způsob, je ten, že pochopíme zájmy vyhledávače, a pouze správným způsobem jdeme jeho algoritmu naproti. To Google jednak nepozná, a za druhé mu to nevadí.

Nikdo nepřijde zkrátka. Jak majitel webu, vyhledávač tak i uživatel dostane to co chce.

Proto rada na závěr: Získávejte odkazy na které budete hrdí vy a nemusíte se bát ani tučňáka! (čti penalizace od Google Penguin)

search-engine-optimization-1521119_640
K tomuto mému vymyšlenému příkladu, jsem také vymyslel novou zkratku pro off-line SEO, „SE Optám“ :- )

Pokud se ti článek líbil, prosím sdílej ho.