To, že jsou stále zpětné odkazy jednou z hlavních hodnotících složek pro umístění v SERPu není třeba pochybovat. To, že vyhledávače nechtějí aby se s odkazy a i těmi dalšími SEO metodami pro hodnocení webů nějakým způsobem manipulovalo, se také ví. Obecně vzato o důvodech a pochopení co vlastně vyhledávače chtějí jsem se rozepsal zde v tomto článku.
Co je ale stále předmětem úvah některých a to i přes zdánlivý pokrok v tomto oboru, je jaké odkazy, jak a kdy můžeme aktivně shánět, aniž by náš web tím nakonec byl nějak ohrožený?
Proto jsem se rozhodl, zde uvést seznam odkazů a technik, které bychom neměli získávat a ani s nimi nemít nic společného. Také uvedu taktiky a techniky, které sice možná někomu zatím procházejí, ale doporučuji se od nich distancovat.
Rovnou v úvodu napíšu jednu zkušenost. Ač se již v našem prostředí objevují tzn. odborné a kvalitní služby pro linkbuilding a v portfoliu je mají i mnohé digitální agentury, stále nejsou daleko od dob, kdy se odkazy nakupovaly ve velkém a bez rozmyslu. V této době to však může majiteli webu přijít draho. Tedy opačným výsledkem než by si představoval.
Jako provozovatel několika web-magazínů mám možnost publikovat placené články. Mezi mými klienty jsou i freelanceři nebo agentury, které pracují pro svého klienta a spravují mu odkazový profil. Jak vypadají jejich články? Jejich zadání? Jejich odkazy? Jediné co udělají pro klienta, je že hledají tematické weby, napíší článek, ušetří mu čas a nechají jej publikovat. Stačí to? Klient sice dostane určitý počet odkazů každý měsíc na svůj web. Možná i z kvalitnějších webů, ale problém nastává v tom, že pozice se nelepší nebo se naopak horší. Pak ta samá agentura či freelancer svede chybu na něco jiného a návštěvnost sbírá jinak. Ne všichni to tak samozřejmě dělají.
Takže odpověď, jak vypadaly jejich články a zadání? Bylo to bez fantazie, a o ničem! Odkazy byli vždy tři a na klientův web. Klíčová slova například v případě poskytování půjček, samozřejmě slovo půjčky, atd.
Pokud si teď říkáte, že to není až tak špatné, že takto si to představujete, tak vás zklamu. Webů jsem měl více a tak se někdy stalo, že jsem dostal zakázku na publikaci PR článku od jednoho linkbuildera vícekrát. Zadání? Klíčová slova? Ano! Stejná! Pokud tedy s tímto vzorovým zadáním postupuje u celé řady dalších magazínů, koleduje si o potíže ze strany Googlu. Taková „strategie“ je ihned vyhledávači prokouknutelná a tedy v lepším případě nic nezkazí, ale ani nic nezlepší.
Vypadat to má úplně jinak a více složitě. Je to tak. Jednoduše a napřímo to nepůjde. O to lepší a různorodější výsledky opravdu kvalitní linkbuilding může přinést.
Tak toliko k delšímu úvodu. Nyní konkrétně, jaké odkazy nechtějte. Jaké techniky nevyužívejte!
-
Nákup velkého množství odkazů.
-
Výměna odkazů v patičce.
-
Přeoptimalizované texty.
-
Komentáře bez smyslu s cílem pouze umístit odkaz.
-
Komentáře, kde váš odkaz nesouvisí tématem blogu.
-
Odkazy z webu, které neobsahují žádný nebo velmi nekvalitní obsah.
Další tipy
-
Neodkazujte jen na domovskou stránku. Ale vždy podle smyslu vět a odstavců. Jednak tím je odkaz přirozenější, a také čtenář, který na daný odkaz klikne bude radši a může provést konverzi.
-
Nepoužívejte svůj text nikde dvakrát. I přesto, že půjde o krátký úryvek, pokud to tak bude na více místech vyhledávač to posoudí jako duplicitu. Je to hodně práce? Ano, já jsem to říkal. Linkbuilding je náročný.
-
Nezapomeňte na sociální sítě. I když není jasné jaký vliv mají či nemají odkazy ze sociálních sítí, musíte je také získávat. Proč? Logika! Pokud se o vašich stránkách začne psát na 20 blozích, ale ani jednou se o vás nikdo nezmíní na sociálních sítích bude to divné! A divné znamená, že se dostanete do hledáčku Googlu, jako možní spammeři.
-
Ne kvantita, ale kvalita. Jednoduše linkbuilding je součást celé marketingové strategie a PR. Takže to znamená, že různým typem obsahu světu říkáme o své značce, webu, produktech, službách a tím vznikají i odkazy. Cíleně, ale ne jen pro odkazy. Proto nechtějte odkazy za každou cenu.
-
Sbírejte a buďte rádi jak za Folow tak i No-folow odkazy. Proč? Logika a „selský“ rozum vyhledávačů.
-
Odkazujte ven. Nebojte se odkazovat na cizí weby, pokud je to pro čtenáře užitečné.
Závěr
Odkaz by měl být vždy užitečný pro uživatele. Pokud je odkaz na místě, kde na něj nikdy nikdo neklikne, pravděpodobně by tam neměl být.